Zestawienie książek z tematu: Wczesne wspomaganie rozwoju
Książki naukowe i pedagogiczne |
||||
Lp. |
Okładka |
Autor |
Tytuł |
Nr inwen. |
1. |
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi. Nr inw. K9 – 34862. Celem książki jest zestawienie i przedstawienie aktualnej wiedzy medycznej, rehabilitacyjnej i logopedycznej, a dokładnie tych jej wątków, które służą wspomaganiu rozwoju dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi; celem pośrednim publikacji jest przekazanie doświadczenia Autorów, nabytego w ciągu wieloletniej pracy z dziećmi z wrodzonymi zaburzeniami. |
|||
2. |
Interwencja wczesnodziecięca : 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju Nr inw. K9 – 30087. Niniejsza książka jest kompletnym narzędziem diagnozowania i terapii dzieci od trzeciego miesiąca życia do piątego, szóstego roku życia. Adresowana jest do wychowawców, nauczycieli, terapeutów i rodziców małych dzieci z trudnościami w rozwoju. |
|||
3. |
Nosko-Goszczycka, Magdalena, AAC dla każdego : poradnik dla rodziców i terapeutów Nr inw. K9 – 35256. Książka AAC dla każdego to zajmujące wprowadzenie w tematykę wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Autorka ukazuje podstawowe strategie komunikacyjne. Dzielenie się własną praktyką czyni z niej propagatorkę wiedzy o komunikacji wspomagającej i pobudza do działania. |
|||
4. |
Arciszewska-Binnebesel, Alina, Arteterapia : szczęśliwy świat tworzenia : materiały metodyczne do pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi, w szkołach podstawowych i gimnazjach, w placówkach szkolno-wychowawczych szkolnictwa specjalnego, w świetlicach szkolnych i terapeutycznych, na koloniach, obozach i wycieczkach Nr inw. K9 – 32125. Książka kierowana jest do nauczycieli, instruktorów oraz rodziców. |
|||
5. |
Barszczowska, Ewa, Czytanko-miganka dla dzieci niemówiących. Cz. 1 Nr inw. K9 – 33673. Ta publikacja to zbiór ponad stu pięćdziesięciu kart pracy ułatwiający dzieciom niemówiącym, a także dzieciom z trudnościami w komunikowaniu naukę czytania z wykorzystaniem znaków Polskiego Języka Migowego oraz elementów czytania globalnego. W skład zestawu wchodzi również gra memory do samodzielnego wycięcia. |
|||
6. |
Historyjki obrazkowe na koncentrację Nr inw. K9 – 35434. Głównym celem publikacji jest ćwiczenie koncentracji. Historyjki zostały ułożone tak, aby na każdym kolejnym obrazku przybywał jeden element. Czasem różnica między ilustracjami jest niewielka, więc dziecko musi się skupić, dokładnie obejrzeć kartoniki i przeanalizować wszystkie szczegóły. |
|||
7. |
Historyjki obrazkowe z życia wzięte Nr inw. K9 – 34796. Każda historyjka składa się z 3 zdjęć, które dziecko ma ułożyć w odpowiedniej kolejności i włożyć do plastikowych kieszonek. Tematem historyjek jest życie codzienne i sytuacje, w których uczeń bierze udział lub które obserwuje. Historyjki obrazkowe zostały przygotowane tak, aby bawić i edukować. Przede wszystkim uczą myślenia przyczynowo-skutkowego. |
|||
8. |
Mów mi, jak mam to powiedzieć! Ćwiczenia do terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej Nr inw. K9 – 35237. Pakiet ćwiczeń dla dzieci z różnymi zaburzeniami mowy. Dzięki temu, że w czasie ćwiczeń dzieci naśladują naturalne etapy nabywania umiejętności językowych, mogą one być przeprowadzane przez nauczycieli od samego początku, od najwcześniejszego etapu rozwoju mowy. |
|||
9. |
Marzena Błasiak-Tytuła, Zdzisława Orłowska-Popek Afazja : ćwiczenia językowe dla dzieci. 1 Nr inw. K9 – 35290. Seria pomocy dla dzieci z afazją, które mają problem z rozumieniem i nadawaniem komunikatów językowych. Składa się z zestawów ćwiczeń kształtujących rozumienie, powtarzanie, słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. |
|||
10. |
Teczka indywidualnej pracy dziecka : wczesne wspomaganie rozwoju 4 latek Nr inw. K9 – 35181. Obejmuje ona pracę nad funkcjami poznawczymi i rozwojem emocjonalno-społecznym. Opracowanie składa się z kart pracy, podzielonych na 12 zeszytów, odpowiadających kolejno każdemu z miesięcy prowadzonej terapii. Należy pamiętać, że podczas zajęć nie bierzemy pod uwagę wieku metrykalnego, tylko wiek rozwojowy. |
|||
11. |
Poradnik metodyczny do pracy z dzieckiem od 1. do 24. miesiąca życia : logopedia i wczesne wspomaganie rozwoju Nr inw. K9 – 34924. Poradnik skierowany jest do rodziców i terapeutów, zajmujących się opieką i terapią dzieci w przedziale 1. - 24. miesiąc życia. Przedstawia on normy rozwojowe oraz przykłady zalecanych ćwiczeń spostrzegania słuchowego oraz nabywania mowy w poszczególnych miesiącach życia dla dzieci zdrowo rozwijających się. |
|||
12. |
Mamo, pobaw się ze mną : 1001 zabaw na 5 lat udanego rozwoju Nr inw. K9 – 30511. Zabawa z dziećmi to nie tylko rozrywka, to także jeden z najlepszych sposobów uczenia się nowych umiejętności, rozwijania wyobraźni, zaszczepiania chęci do nauki i kształtowania u dziecka poczucia własnej wartości. Zabawy zamieszczone w tej książce wypróbowało już tysiące dzieci na całym świecie, co daje pewność, że te zabawy nie tylko bawią, ale i uczą. |
|||
13. |
Pomoc Emocje w języku. Nauka rozpoznawania emocji i empatycznej komunikacji Nr inw. K9 – 35681. Książka została stworzona, by wspierać dzieci, które uczą się nazywać i wyrażać emocje w różnych sytuacjach życia rodzinnego. Zawarte w niej ćwiczenia oparte na pracy z ilustracjami sytuacyjnymi ułatwiają dziecku odnajdywanie się w relacjach społecznych. Łatwe teksty opisujące codzienne zdarzenia zwracają uwagę na przeżywane przez bohaterów emocje i ich reakcje na pojawiające się trudności. |
|||
14. |
Magdalena Hinz Karty pracy z ćw. korekcyjno-kompensacyjnymi 1-3 Nr inw. K9 – 35353. Ćwiczenia w tej teczce zostały podzielone na sześć działów dotyczących umiejętności, z którymi uczniowie w wieku wczesnoszkolnym najczęściej mają problemy. Są to:sprawność manualna, grafomotoryka, percepcja wzrokowa, percepcja słuchowa, pisanie i czytanie. |
Opracowanie: Pracownicy Biblioteki Pedagogicznej w Radomiu - Filia Zwoleń
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNY MAŁEGO DZIECKA?
Rozwój emocjonalny sam w sobie jest etapem wzrostu emocji w różnych stadiach wieku człowieka. Buduje poszczególne cechy przystosowawcze do życia w społeczeństwie, kształtuje cechy będące nieodzownym elementem rozwoju każdego człowieka. Dzieci różnią się między sobą indywidualnym tempem rozwoju emocjonalnego. We wszystkich grupach wiekowych można zaobserwować różnice indywidualne w rozwoju. Kluczem w rozwoju dziecka są emocje. Dziecko chce być zauważone dlatego w każdy możliwy sposób zwraca uwagę rodzica na siebie i swoje potrzeby. Dziecko potrzebuje rozmowy, przytulenia, spędzenia z nim czasu np. na zabawie. Rola rodzica w wychowaniu oraz rozwoju dziecka jest fundamentem jego funkcjonowania w przyszłości. Rodzice nadają dziecku zasadniczy kształt jego osobowości. To jak budowanie domku z klocków. Każda nowa osoba dodaje nowy element w domku, tak każda nowa osoba w życiu dziecka wkłada nowy fragment do jego rozwoju i osobowości. Najlepszym ćwiczeniem rozwoju emocjonalnego u dzieci jest np.: przeglądanie fotografii w albumie razem z dzieckiem i zachęcenie go by zapytało o to kto jest na fotografii, jak ta osoba mogła się wtedy czuć. Kolejnym przykładem może być również malowanie swoich emocji np. farbkami albo kredkami - rozwija to również zdolności manualne. Dobrym sposobem wyrażania uczuć może być taniec, sprawi on również że dziecko będzie bardziej aktywne ruchowo. Jako sposób na negatywne emocje u dziecka można zaproponować mu bajkę o złościuchu który namawia do robienia złych rzeczy. Następnie poprosić dziecko o to by narysowało tego złościucha. W dalszej kolejności możemy pokazać dziecku jak radzić sobie ze złymi emocjami m.in.: policzyć powoli do 10, głęboko oddychać, albo narysować tego złościucha i podrzeć tę kartkę. W ten sposób dziecko uczy się że złość jest normalną emocja którą odczuwa każdy człowiek. Ale radząc sobie z nimi nie wyrządzi krzywdy innym.
Bibliografia:
- Wikipedia.org
- ‘’Wzrastanie i rozwój dziecka’’ – Catherine Lee
- Sosrodzice.pl