Załącznik nr 3 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025 r.
PROCEDURA DIAGNOZOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ U UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
1. Zgłoszenia na diagnozę w kierunku specyficznych trudności w uczeniu się dokonuje rodzic / prawny opiekun osobiście w sekretariacie Poradni lub telefonicznie.
2. Formą zgłoszenia jest wypełnienie i złożenie wniosku o przeprowadzenie diagnozy (do pobrania na stronie internetowej Poradni lub w sekretariacie Poradni).
3. Przed badaniem lub w trakcie procesu diagnostycznego:
• należy dostarczyć opinię o uczniu kierowanym do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej na badanie diagnostyczne w kierunku trudności w czytaniu i/lub pisaniu, właściwą do etapu edukacyjnego (do pobrania ze strony internetowej www.pppzwolen.pl lub w sekretariacie Poradni);
• należy dostarczyć zeszyty i prace ucznia (do wglądu) m.in. z języka polskiego, z języka obcego, matematyki, itp.;
• wskazane jest przeprowadzenie badania okulistycznego i uzyskanie zaświadczenia o stanie wzroku ucznia;
• wskazane jest przeprowadzenie badania słuchu i uzyskanie zaświadczenia o stanie słuchu ucznia (możliwość przeprowadzenia badania przesiewowego w Poradni).
4. Pierwsza diagnoza, mająca na celu rozpoznanie u ucznia ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, powinna być przeprowadzona w klasach I - III szkoły podstawowej (I etap edukacyjny).
5. Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się wymaga przeprowadzenia w Poradni badania psychologicznego, pedagogicznego i w miarę potrzeb logopedycznego, które mogą obejmować kilka wizyt:
• maksymalny czas jednego badania to 4 godziny;
• przebieg badania: analiza dokumentów dziecka, wywiad z rodzicami, ewentualnie kwestionariusz dla rodziców/opiekunów „Ryzyko dysleksji”, rozmowa z uczniem, diagnoza psychologiczna, diagnoza pedagogiczna, diagnoza logopedyczna (w razie potrzeby), omówienie wyników badań oraz zaleceń postdiagnostycznych przez specjalistów diagnozujących ucznia oraz porady dla rodziców/opiekunów dotyczące ustalenia form pomocy dziecku.
6. Poradnia może wymagać od rodzica zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia, zawierającego informacje niezbędne do wydania opinii np. informacje od neurologa o wykluczeniu organicznego podłoża trudności szkolnych.
7. W procesie diagnostycznym istotna jest informacja o pracy dziecka nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu.
8. Uczeń, który przed wizytą w Poradni pracował samodzielnie lub pod opieką rodziców bądź pedagoga w szkole ma obowiązek przedłożyć w Poradni zeszyt ćwiczeń.
9. Uczeń, który nie pracował nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu oraz nie otrzymywał do tej pory żadnej pomocy w tym kierunku zobowiązany jest podjąć pracę wyrównawczą i terapeutyczną w formie:
• samodzielnej pracy w domu poprzez wykonywanie partii ćwiczeń zadawanych przez pedagoga lub wykonywanych z własnej inicjatywy;
• dodatkowych zajęć w szkole lub zajęć zorganizowanych na terenie Poradni.
10. Po okresie pracy ucznia nad trudnościami w czytaniu i/lub pisaniu (najlepiej udokumentowanej), Poradnia stawia diagnozę i wydaje opinię.
11. Na podstawie wyników diagnozy Poradnia może stwierdzić specyficzne trudności w uczeniu się lub też inne przyczyny zgłoszonych trudności.
12. Podczas trwania badań i pracy terapeutycznej rodzic na swój wniosek może uzyskać informację o podjętych wobec dziecka działaniach diagnostycznych lub terapeutycznych.
13. Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się powinna zostać wystawiona nie wcześniej niż po ukończeniu klasy trzeciej szkoły podstawowej i nie później niż do końca nauki w szkole podstawowej.
14. Opinia wydana w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się od momentu jej wydania do ukończenia edukacji szkolnej upoważnia do:
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia;
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
- dostosowania warunków egzaminów zewnętrznych – zgodnie z aktualnym Komunikatem Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej;
- zwolnienia z nauki drugiego języka obcego w przypadku stwierdzenia głębokiej dysleksji rozwojowej.
15. Opinia ważna jest na wszystkich etapach edukacyjnych.
Załącznik nr 4 do Zarządzenia Nr 4/2025
Dyrektora Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
z dnia 30 stycznia 2025 r.
PROCEDURA DIAGNOZOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ U UCZNIÓW SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
1. W szczególnych przypadkach opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej. Dotyczy to uczniów, u których z przyczyn losowych, niemożliwe było wydanie opinii w terminie ustawowym lub w przypadku których zachodzą inne uzasadnione, niezależne od ucznia okoliczności, uniemożliwiające wydanie wcześniej takiej opinii.
2. W takiej sytuacji opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi szkoły ponadpodstawowej w następującym trybie:
- Nauczyciel bądź specjalista pracujący z uczniem w szkole, po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia składa do dyrektora szkoły wniosek wraz z uzasadnieniem.
- Dyrektor szkoły zasięga w tej sprawie opinii rady pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej do poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz informuje o tym fakcie rodziców (prawnych opiekunów) lub pełnoletniego ucznia.
- Rodzice z uczniem lub pełnoletni uczeń zgłaszają się do poradni psychologiczno – pedagogicznej w celu przeprowadzenia postępowania diagnostycznego i wydania opinii.
- Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego, pedagogicznego, w razie potrzeb logopedycznego, informując o tym rodziców/prawnych opiekunów albo pełnoletniego ucznia oraz szkołę.
- Przebieg postępowania diagnostycznego jest taki sam, jak w przypadku ucznia szkoły podstawowej.