Załącznik nr 1 do Regulaminu Kontroli Zarządczej
w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu
KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW
PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ZWOLENIU
ZASADY OGÓLNE
§ 1
Kodeks Etyki Pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu zwany dalej „Kodeksem Etyki”, wyznacza standardy postępowania, których powinni przestrzegać Pracownicy Poradni:
- w relacjach:
- z dziećmi/uczniami,
- rodzicami dzieci/uczniów,
- przełożonymi,
- podwładnymi,
- współpracownikami,
- klientami;
- w stosunku do organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
- poza wykonywaniem obowiązków służbowych.
§ 2
Wskazane w Kodeksie Etyki zasady i wartości etyczne są stosowane przez pracowników podczas wykonywania przez nich codziennych obowiązków.
§ 3
Ilekroć w Kodeksie Etycznym jest mowa o:
- placówce – należy przez to rozumieć Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Zwoleniu;
- pracowniku – należy przez to rozumieć pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu;
- klientach – należy przez to rozumieć wszystkich klientów, dla których Poradnia świadczy usługi.
ZASADY ETYCZNEGO POSTĘPOWANIA
§ 4
Pracownicy traktują pracę jako służbę publiczną, mają zawsze na względzie dobro klientów, społeczności lokalnej oraz chronią uzasadnione interesy każdej osoby, a w szczególności:
- działają tak, aby ich działania mogły być wzorem praworządności;
- pracę wykonują z poszanowaniem godności innych i poczuciem godności własnej;
- pamiętają, że swoim postępowaniem dają świadectwo o placówce;
- przedkładają dobro publiczne nad interesy własne.
Pracownicy wykonują obowiązki rzetelnie, a w szczególności:
- pracują sumiennie, dążąc do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy i mając na względzie wnikliwe oraz rozważne wykonywanie powierzonych zadań;
- są twórczy w podejmowaniu zadań, a wyznaczone obowiązki realizują aktywnie;
- nie uchylają się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postępowanie;
- wiedzą, że interes publiczny wymaga działań rozważnych, ale skutecznych i realizowanych w sposób zdecydowany;
- w rozpatrywaniu spraw nie kierują się emocjami, są gotowi do przyjęcia krytyki, uznania swoich błędów i do naprawienia ich konsekwencji;
- dotrzymują zobowiązań, kierując się prawem i przewidzianym trybem działania;
- racjonalnie gospodarują majątkiem i środkami publicznymi, z dbałością o nie i gotowością do rozliczenia swoich działań w tym zakresie;
- są lojalni wobec placówki i swoich zwierzchników, gotowi do wykonywania służbowych poleceń, mając przy tym na względzie, aby nie zostało naruszone prawo lub popełniona pomyłka;
- wykazują powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat pracy swojej, Poradni oraz innych urzędów i organów Państwa.
Pracownicy dbają o rozwój własnych kompetencji, a w szczególności:
- rozwijają wiedzę zawodową, potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy;
- dążą do pełnej znajomości aktów prawnych;
- są gotowi do wykorzystania wiedzy przełożonych, współpracowników i podwładnych, a w przypadku braku wiedzy specjalistycznej – do korzystania z pomocy ekspertów;
- zawsze są przygotowani do jasnego – merytorycznego i prawnego – uzasadnienia własnych decyzji i sposobu postępowania;
- w wykonywaniu wspólnych zadań administracyjnych dbają o ich jakość merytoryczną i o dobre stosunki międzyludzkie;
- jeżeli w sprawie są wyrażane zróżnicowane opinie, dążą do uzgodnień opartych na rzeczowej argumentacji;
- życzliwi ludziom, zapobiegają napięciom w pracy i rozładowują je, przestrzegają zasad poprawnego zachowania;
- okazują szacunek innym wysoką kulturą osobistą, również poprzez dbałość o stosowny wygląd zewnętrzny.
Pracownicy są bezstronni w wykonywaniu zadań i obowiązków, a w szczególności:
- nie dopuszczają do podejrzeń o związek między interesem publicznym i prywatnym;
- nie podejmują żadnych prac ani zajęć, które kolidują z obowiązkami służbowymi;
- nie przyjmują zapłaty za publiczne wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowanym stanowiskiem lub wykonywaną pracą służbową;
- w prowadzonych sprawach administracyjnych równo traktują wszystkich uczestników, nie ulegając żadnym naciskom i nie przyjmując żadnych zobowiązań wynikających z pokrewieństwa, znajomości, pracy lub przynależności;
- od osób zaangażowanych w prowadzone sprawy nie przyjmują korzyści materialnych ani osobistych;
- szanują prawo do informacji, mając na względzie jawność działania administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy ustawowo chronionej.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 5
Każdy pracownik ma obowiązek przestrzegać zasad Kodeksu Etyki oraz reagować na jego naruszenie.
Nieprzestrzeganie lub naruszenie obowiązujących zasad i norm etycznych traktowane jest jako działanie na szkodę Poradni.
Pracownicy naruszający postanowienia Kodeksu Etycznego ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą przepisami Regulaminu Pracy.
Każdy pracownik Poradni powinien zapoznać się z treścią Kodeksu Etyki i przyjąć go do stosowania, potwierdzając to stosownym oświadczeniem dołączonym do akt osobowych pracownika.