W dniu 20 listopada 2025 roku w Starostwie Powiatowym w Zwoleniu odbyła się narada szkoleniowo – informacyjna dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół i placówek z terenu powiatu zwoleńskiego, zorganizowana w ramach współpracy Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu i Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu. Oficjalnego powitania gości dokonała Pani Izabela Młyńska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu. Następnie głos zabrał Pan Andrzej Skorek, Starosta Zwoleński, który podkreślał rolę Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu w lokalnym środowisku oraz znaczenie podejmowanych przez jej pracowników działań profilaktycznych. Głos zabrała także Pani Grażyna Czyżewska, Starszy Wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu, która powitała przybyłych gości oraz wprowadziła w tematykę zebrania.
W dalszej części spotkania Pani Grażyna Czyżewska, Starszy Wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu, omówiła zadania dyrektora szkoły/placówki w zakresie organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Pani Wizytator szczególną uwagę zwróciła na określenie przez dyrektorów zasad współpracy nauczycieli i specjalistów, konieczność zaangażowania do udzielania wsparcia uczniom wszystkich zasobów wewnętrznych i umożliwienie współpracy z instytucjami zewnętrznymi. Omówione zostały także zadania koordynatora pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniowi, zasady dokumentowania udzielanej pomocy, zakresy obowiązków specjalistów szkolnych. Pani Grażyna Czyżewska przypomniała zebranym również procedury postępowania w sytuacji wymagającej udzielania wsparcia uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym procedurę wsparcia podczas bieżącej pracy, procedurę postępowania w sytuacji, w której działania szkoły w zakresie wsparcia są niewystarczające, procedurę wsparcia ucznia w sytuacji otrzymania przez niego opinii z poradni psychologiczno – pedagogicznej, procedurę postępowania w sytuacji posiadania przez ucznia orzeczenia o niepełnosprawności lub zaświadczenia lekarskiego o przewlekłej chorobie, procedurę postępowania z uczniem w sytuacji dostarczenia przez rodzica orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz procedurę postępowania w sytuacji zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi. Pani Wizytator zachęcała dyrektorów do korzystania z zasobów Portalu Wsparcia Edukacyjno – Specjalistycznego (wsparcie.gov.pl) oraz zwróciła uwagę na aktualne zmiany w prawie oświatowym.
Kolejny punkt narady dotyczył roli szkoły i poradni w kształtowaniu bezpiecznego środowiska edukacyjnego oraz profilaktyki przemocy rówieśniczej i wspierania zdrowia psychicznego. Temat omówiły Panie: Joanna Zubrzycka – pedagog PP-P w Zwoleniu i Magdalena Michałowska – Kmiecik – psycholog PP-P w Zwoleniu. Prelegentki przypomniały zebranym podstawowe informacje dotyczące definicji przemocy rówieśniczej/bullyingu, jej rodzajach, o tym, kto jest w szczególności narażony na przemoc, na jakie sygnały ostrzegawcze nauczyciele powinni zwrócić uwagę, o relacjach funkcjonujących w grupie rówieśniczej. Szczególną uwagę zwrócono na fazy przemocy oraz działania, jakie powinna podjąć szkoła, aby to zjawisko przerwać we właściwym momencie. W dalszej części wystąpienia omówione zostały zasady interwencji w przypadku stwierdzenia przemocy rówieśniczej w stosunku do wszystkich jej uczestników. Szczególną uwagę zwrócono na działania profilaktyczne szkoły. Pani Joanna Zubrzycka i Pani Magdalena Michałowska – Kmiecik przypomniały dyrektorom, że nauczyciele ze szkół powiatu zwoleńskiego zostali przeszkoleni przez instruktorów z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu i są realizatorami rekomendowanych programów profilaktycznych, np. Unplugged czy Szkolna Interwencja Profilaktyczna.
Ostatni temat dotyczący sieci współpracy specjalistów szkolnych jako formy wspomagania pracy szkoły omówiły: Izabela Młyńska – dyrektor PP-P w Zwoleniu oraz Ilona Sobieraj – psycholog PP-P w Zwoleniu. Pani Izabela Młyńska przybliżyła historię powstania pierwszej sieci współpracy dla specjalistów szkolnych w 2016 roku. Omówiła także korzyści płynące z tego rodzaju wspomagania szkół: możliwość kontaktu z innymi placówkami, które mierzą się z podobnymi problemami, wymiana doświadczeń, wspólne rozwiązywanie problemów, co pozwala nauczycielom spojrzeć na trudności z różnych perspektyw, analiza przykładów dobrych praktyk, nawiązywanie kontaktów i współpraca przedszkoli/szkół. Przytoczone zostały tematy, jakie były poruszane podczas spotkań sieci: „Podstawy interwencji kryzysowej w pracy nauczyciela”, „Program wychowawczo – profilaktyczny”, „Wykorzystanie umiejętności komunikacyjnych w sytuacjach trudnych”, „Organizacja pracy specjalistów szkolnych”, „Doradztwo zawodowe”, „Formy przemocy wobec dziecka, rozpoznawanie przemocy wobec dzieci, specyficzne i niespecyficzne symptomy krzywdzenia dziecka”. Dyrektor Poradni poinformowała, że w najbliższym czasie zostanie uruchomiona sieć współpracy dla dyrektorów przedszkoli i szkół. Następnie Pani Ilona Sobieraj omówiła działania profilaktyczne w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej oraz wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży realizowane w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Zwoleniu, które polegały między innymi na organizowaniu: warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców, konferencji, szkoleń dla realizatorów rekomendowanych programów profilaktycznych. Zwrócono uwagę na współpracę Poradni z innymi instytucjami w zakresie przeciwdziałania przemocy: GKRPA w Zwoleniu, KPP w Zwoleniu, PSSE w Zwoleniu, Dom Kultury w Zwoleniu, Fundacja followMe.
Podsumowania narady dokonali organizatorzy narady: Pani Grażyna Czyżewska, Starszy Wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Radomiu oraz Pani Izabela Młyńska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Zwoleniu, dziękując dyrektorom za przybycie i zachęcając do kontaktu, zarówno z Kuratorium, jak i Poradnią, jako instytucjami otwartymi na dialog i współpracę.







