Co dwudziesta osoba na świecie cierpi na depresję, a to oznacza, że prawdopodobnie znasz kogoś, kto zmaga lub zmagał się z tą chorobą. Kampania „Dobrze, że jesteś” pomoże ci znaleźć odpowiedzi na najważniejsze pytania: jak rozpoznać depresję, jak jej uniknąć i jak nieść pomoc osobom cierpiących na tę chorobę. Pomysłodawcą i organizatorem kampanii jest miasto Gdynia.
Kampania potrwa od października 2021 roku do czerwca 2022 roku. Jej celem jest budowanie świadomości mieszkańców Gdyni, zwłaszcza najmłodszych, na temat depresji, nauka rozpoznawania jej symptomów w najbliższym otoczeniu i odpowiednia profilaktyka. Aby z przygotowanych materiałów skorzystać mogło jak najwięcej osób, elementem kampanii jest strona internetowa www.dobrzezejestes.org oraz szereg działań w internecie. Przez cały czas trwania kampanii na jej stronie pojawiać się będą dostępne dla wszystkich nowe cenne materiały – cyfrowe materiały edukacyjne, poradniki, infografiki, a także podcasty, audycje radiowe i animacja wideo.
Eksperci z Fundacji Dbam o Mój Zasięg, głównego wykonawcy kampanii, przygotowali kompleksowy pakiet działań dla uczniów gdyńskich szkół podstawowych (z klas IV-VIII) i ponadpodstawowych, w którego skład wchodzą m. in.:
- zajęcia na temat profilaktyki depresji, dostępnych form pomocy, radzenia sobie ze stresem i izolacją spowodowaną COVID-19,
- poradnik o depresji przygotowany we współpracy z terapeutami,
- zajęcia popołudniowe dla szkolnych liderów pomocy swoim rówieśnikom,
- animacja wideo w zakresie przeciwdziałania depresji, ułatwiająca odczytywanie jej pierwszych symptomów.
Dla rodziców przygotowano 15 webinariach tematycznych o metodach rozpoznawania pierwszych objawów depresji u dziecka i sposobach walki z nią. Poprowadzi je zespół znakomitych specjalistów z Fundacji oraz partnerów kampanii, firmy In Gremio i Akademia Ja.
Dla nauczycieli szkolenia online, podczas których zdobędą kompleksową wiedze na temat depresji i otrzymają poradnik mówiący o tym jak rozpoznawać pierwsze symptomy i jak postępować w przypadku dzieci i młodzieży z objawami depresji. Szkoły otrzymają także zestaw infografik, które będą mogły wykorzystać w zajęciach dydaktycznych. Dla sześciu grup gdyńskich nauczycieli, pracowników oświaty i specjalistów przewidziano udział w spotkaniach superwizyjnych na temat rozwiązywania bieżących trudności szkolnych uczniów.
Działania realizowane są ze środków Gminy Miasta Gdyni w ramach otwartych konkursów ofert dla organizacji pozarządowych.
Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, tak mówi o kampanii:
– Pandemia koronawirusa mocno osłabiła nasze więzi z innymi, negatywnie wpłynęła również na nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Nie bagatelizujmy zatem sygnałów świadczących o kryzysie. Gdynia od początku pandemii wsłuchuje się w potrzeby mieszkańców. Spełniamy ich oczekiwania – stworzyliśmy i cały czas uzupełniamy ofertę wsparcia psychologicznego w mieście. Dużym zainteresowaniem cieszy się działającą od kilku miesięcy specjalna linia dla młodych „CouCb”, która łączy w sobie klasyczny telefon zaufania i czat. Teraz czas na otwartą walkę z depresją i profilaktykę – podkreśla Bartoszewicz. – „Dobrze, że jesteś” to kampania szyta na miarę oczekiwań mieszkańców, oparta o wyniki badań nad relacjami w szkole, które odbyły się w ubiegłym roku szkolnym. To szeroki pakiet wsparcia, począwszy od zajęć profilaktycznych dla uczniów wszystkich typów szkół w Gdyni przez szkolenia online dla nauczycieli, zajęcia superwizyjne oraz webinaria dla rodziców po miejską kampanię społeczną. Warto zadbać o siebie i najbliższych. Wszystkich Państwa zachęcam do udziału w tych działaniach, które już za chwilę będą na wyciągnięcie ręki.
Głównym wykonawcą działań jest Fundacja Dbam o Mój Zasięg. Jej prezes, dr Maciej Dębski, tak mówi o idei kampanii:
– Istnieje pilna potrzeba, abyśmy cieszyli się swoją obecnością i żyli w mieście w trwałej równowadze psychicznej, dbając o dobrą kondycję fizyczną i pozytywne relacjami z innymi. Odnosząc się do tytułu kampanii, chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważna jest realna – niewirtualna – więź z najbliższymi. Jednak aby tworzyć takie więzi, musimy czuć się szczęśliwi, kochani, potrzebni. Działania zaplanowane w ramach kampanii odpowiadają na potrzeby mieszkańców, które zdiagnozowaliśmy podczas ostatnich badań dotyczących oceny jakości relacji. Co z nich wynika? Co dziesiąty nastolatek uczący się w Gdyni deklaruje, że często jest smutny i przygnębiony, oceniając przy tym swój stan zdrowia jako kiepski i gorszy niż dwa lata temu. Ponad połowa uczniów i nauczycieli wskazała, że ich subiektywne samopoczucie psychiczne i fizyczne pogorszyło się z powodu pandemii. Pogorszyła się również opinia o relacjach z kolegami i koleżankami. Z kolei to, że trzeba było spędzić więcej czasu przed monitorem z powodu zdalnej edukacji, bardzo nas zmęczyło i rozdrażniło. Również część gdyńskich nauczycieli doświadcza obniżonego nastroju, a taki stan rzeczy pogłębił się jeszcze przez pandemię koronawirusa.
Dodatkowe artykuły o depresji:
Artykuły ekspertów – Dobrze, że jesteś. (dobrzezejestes.org)
Zapis webinarów dla rodziców i nauczycieli:
Zapis webinariów – Dobrze, że jesteś. (dobrzezejestes.org)
Źródło: www.dobrzezejestes.org